2⃣ کار دوم: 👈معلمان فقیر انگیزه را می کشند.
حتما این ضرب‌المثل قدیمی را شنیده اید:
مستمع صاحب سخن را بر سر ذوق آورد
این ضرب المثل همیشه درست نیست؛ و بهتر بگویم برای کسی که می‌خواهد موفق شود کاملاً بی‌معنی! درست آن این است:
صاحب سخن (مدرس) باید مستمع (مخاطبش) را بر سر ذوق آورد.
راه بر سر ذوق آوردن مخاطبان این است که انگیزه را در آن‌ها بالا ببرید. اگر یک معلم توانایی و مهارت افزایش انگیزه مخاطبانش را ندارد؛ بهتر است که شغل دیگری را انتخاب کند چون هم خودش عذاب می‌کشد و هم حوصله شخص مقابل را سر می‏برد. افزایش انگیزه در مخاطبان، یک مهارت تدریس است و تقریباً هر مهارتی را می‌توان یاد گرفت.
این درست نیست که ما دائما از نبود انگیزه در مخاطبان خودمان گله کنیم. باید بدانیم که برای رسیدن به اهداف باید مسئولیت ۱۰۰ درصدی موفقیت و شکست خودمان را بپذیریم.

3⃣کار سوم: 👈معلمان فقیر هنوز DOS هستند!
همان‌طور که اشاره کردم در دنیای امروز اگر تغییر نکنیم، بدون شک شکست نمی‌خوریم؛ بلکه نابود می‌شویم.
در آینده‌ای نه‌چندان دور فقط معلمانی دارای شغل و درآمد خوب خواهند بود که اولاً به‌روز باشند و ثانیاً با استفاده از هوش هیجانی که دارند تدریس کنند. چون تنها مزیت انسان نسبت به ربات‌ها این است که انسان‌ها احساس دارند ولی ربات‌ها نه! بحث داغ این روزها این است که روبات‌ها تا چه حد کار انسان‌ها را انجام خواهند داد؟! یادمان باشد که امروزه مردم از سیستم‌عامل Windows و یا Macintosh استفاده می‌کنند نه از DOS! شما چطور؟

4⃣کار چهارم: 👈معلمان فقیر ارتباط موثر بلد نیستند.
همیشه این سؤال برای من بوده است که چرا در نگاه اول از بعضی بیشتر خوشم می‌آید و نسبت به برخی دیگر حس جالبی ندارم.
 معلمان کاریزماتیک، بخش عمده جذابیت خودشان را، مدیون نحوه صحیح برقراری ارتباط با مخاطبانشان هستند.
مسئله‌ این است که اگر دانش آموزان و مخاطبانتان، از شما خوششان بیاید (یا به قول خودشان با شما حال کنند) درس شمارا بیشتر می‌خوانند و اگر کسی (مثلاً دوستشان) نیاز به دبیر داشت؛ به‌ احتمال‌ زیاد شما را به ایشان برای کلاس خصوصی معرفی می‌کنند و به همین راحتی اسم شما بر سر زبان‌ها می‌افتد و درآمدتان بالاتر می‌رود.

5⃣کارپنجم:👈 معلمان فقیر فن بیان افتضاحی دارند.
استیو جابز جمله جالبی دارد: نحوه ارائه هر چیز، اهمیت آن موضوع را مشخص می‌کند. یکی از راه‌هایی که می‌توانید متوجه شوید که فن بیان و نحوه ارائه شما خوب است یا نه؛ این است که یک‌بار موقع تدریس صدای خود را ضبط کنید؛ اما همین‌جا کار تمام نمی‌شود بلکه اگر شما حاضر شدید صدای خودتان و نحوه سخنرانی خودتان را موقع تدریس گوش کنید و لذت ببرید و درنهایت هم به آن از ۱۰ امتیاز، حداقل ۸ بدهید؛ من به شما تبریک می‌گویم چون شما جزو ۲۰ درصد برتر دبیران کشور هستید و هنوز هستند معلمانی که فن بیان نمی دانند.

6⃣کار ششم:👈 معلمان فقیر فکر می کنند انتقال دانش ومعلومات کار درستی نیست.
شما یک محصول ارزشمند دارید و آن‌هم علم و تدریس شماست. می‌خواهید باانتقال آن به مخاطبانتان کمک کنید که نتیجه عالی بگیرند و هم کمک به خودتان که شما را به عنوان معلم فعال و پویا بشناسند و باعث رشد و ارتقا خود شوید،اگر فکر می کنید خلاقیت شما دزدیده می شود کار اشتباهی است، زکات علم به نشر آن است.