معلم چند پایه

۲ مطلب در آبان ۱۳۹۳ ثبت شده است

چند نکته در خصوص تدریس و مدیریت کلاس

با سلام و خسته نباشید به سرمایه های مظلوم کشور  

 
 ۱-در تدریس هر درس عجله به خرج ندهیم یعنی با حوصله مطالب را به دانش آموز بفهمانیم .

 ۲-در کلیه ی دروس به ویژه ریاضیات تا هنگامی که مطلب برای دانش آموزان کاملا جا نیافتاده یعنی تا هنگامی که دانش آموزان به ذات و چگونگی آن موضوع پی نبرده اند از دادن فرمول و تکنیک های حل کردنی خود داری کنیم . مثلا در معرفی مساحت مستطیل از همان اول نگوییم طول ضرب در عرض بلکه آن طور موضوع را برایشان باز کنیم که خودشان به این فرمول برسند .
    
 ۳-  در خواندن کتاب قران در پایه های پایین حتما از شیوه ی بخش بخش خواندن استفاده کنند چون اگر در بخش بخش خواندن مسلط شوند در پایه های بالاتر به راحتی می توانند آیه ها ر ا بخوانند .

 ۴ – دانش آموزان خیلی علاقه به نقاشی کردن دارند در زنگ هنر از انواع شیوه ها استفاده شود . بسیاری از روش ها واقعا جذاب هستند و هنگامی که دانش آموزان مشغول انجام آن هستند شوق و ذوق فراوانی در آن ها می توان مشاهده کرد .

 ۵ – هنگام برگزاری نماز جماعت ، خودمان هم در کنار آن ها نماز بخوانیم تا آن ها با رغبت بیشتری به این امر بپردازند .

 ۶-کاری کنیم که هیچ دانش آموزی از کلمات توهین آمیز علیه دیگری استفاده نکند به خصوص در زنگ های استراحت . این کار شدنی است فقط پشتکار می خواهد .

 ۷-طور ی با دانش آموزان برخورد داشته باشیم که فکر کنند معلم به تمام آن ها توجه می کند و همه ی آن ها برای معلم اهمیت دارند .

 ۸-سعی شود آزمایش ها به وسیله ی دانش آموزان انجام شود .

 ۹-چند پایه ها از عقب ماندن نهراسند زیرا در َآینده جبران می گردد . هرچند که این کار بسیار سخت است .

 ۱۰- رفتار ما با والدین دانش آموزان ، برادرانه یا خواهرانه باشد و به انتظارات آن ها توجه داشته باشیم .

 ۱۱- در ارزشیابی های شفاهی به اندازه ی کافی به دانش آموزان فرصت داده شود .

 ۱۲ – همیشه اعتماد به نفس دانش آموزان را بالا نگه داریم هر چند که دانش آموزی در چند مورد ناکامی داشته باشد .

 ۱۳ – از نکات قوت هر دانش آموز استفاده های زیادی می توان کرد به ویژه در از بین بردن یک ناهنجاری یا یک ناکامی پس بهتر است نکات قوت تک تک دانش آموزان یادداشت کرده یا به ذهن داشته باشیم .

 ۱۴ – با توجیه والدین می شود قسمتی از کارها را با آن ها تقسیم کنیم و این کار برای دانش آموزان ضعیف الزامی است .

 ۱۵ – اگر مدیر یا مدیر آموزگار هستیم به هیچ عنوان نباید رفتار ما با همکاران حالت دستوری داشته باشد. همیشه معلمان خود را ارج نهیم بزرگ کنیم زیرا معلم سرمایه کشور است .

 ۱۶ – تکالیف خانه زیاد نباشد و تا ان جا که ممکن است تکالیف غیر کتابی را با توچه به نوع مشکلی که هر دانش آموز دارد داده شود .

 ۱۷ – اگر تلفن همراه از دانش آموزی گرفتیم به هیچ عنوان آن را باز نکیم یا نگاه نکنیم (به حریم شخصی دانش آموز احترام بگذاریم )بلکه برای بار اول به دانش آموز تذکر دهیم و اگر بار دوم بود به والدین تذگر دهیم و اگر برای بار سوم بود به اداره تحویل دهیم .

 ۱۸ – همیشه دانش آموزان را نسبت به میزان پیشرفت آن ها بسنجیم و پاداش دهیم نه با مقایسه ی دانش آموز دیگر .

 ۱۹- به بهداشت فردی و عمومی کلاس اهمیت دهیم و در انجام این عمل همیشه خودمان پیش قدم باشیم .

 ۲۰ –  مشکلات خانه یا اداره یا … در بیرون از مدرسه یا کلاس دفن کنیم .

 ۲۱ – از هر گونه تنبیه بدنی بپرهیزیم و از شیوه های موثر تر و مفید تر استفاده کنیم .

 ۲۲ – دانش آموزان خجالتی به گوشه ای از مدرسه برده و از او می خواهیم با صدای بلند دوستش که در گوشه ی دیگر است  صدا بزند .

 ۲۳ – قبل از تدریس ، در دانش آموزان علاقه و انگیزه به وجود بیاوریم .

 ۲۴- مسئولیت های مختلف در کلاس یا مدرسه به دانش آموزان بسپاریم و پس از مدتی آن ها را جابه جا کنیم.

 ۲۵ -بازخوردهای هدف دار بهترین انگیزه برای یادگیری یا تثبیت یادگیری هستند . بازخوردها را طوری مطرح کنیم که نقطه ی شروع برای یادگیری یک موضوع و یا تثبیت یادگیری و یا اصلاح یک موضوع برای دانش آموزان باشد .

 ۲۶ –  جریمه ها را کاملا هدفدار نماییم و از جریمه های بی هدف خودداری کنیم . 

 منبع : سایت دانشها
۰ نظر
جمال شمسی

راه مدرسه !

باران چند روز اخیر طبیعت زیبای اینجا را چند برابر زیباتر کرده بود .
  
دیروز در راه مدرسه و در کلاس درس چند عکس از این طبیعت زیبا گرفتم .

درس دادن در همچین طبیعت فوق العاده ای، روحیه و انگیزه منو چند برابر میکنه .

یکی از دلایلی که باعث شد برای سومین سال پیاپی این مدرسه را برای تدریس 

انتخاب کنم ، این طبیعت زیبا بود .



۰ نظر
جمال شمسی